Västtrafik i knipa - vem bär skulden?

Den regionala kollektivtrafikhuvudmannen Västtrafik blöder. Nyheten om ett underskott på storleksordningen 160 miljarder kronor slog ner som blixt från klar himmel hos ägarna till bolaget i förra veckan. Flera kommunalråd, kommunstyrelsepolitiker, och även vissa regionpolitiker var snabbt framme med kritik mot Västtrafik för bristande ekonomisk styrning.

Samtidigt slår ju bollen tillbaks till ägarna. Varför har bolagets 50 ägare, kommunerna och regionen, försvårat styrningen av denna viktiga samhällsinstans? Det var ju ägarna, som genom sina beslut lade ner dotterbolagen och dess styrelser. Den instans, som förr fångade upp problem redan innan de blivit mer än tendenser till avvikelser. Det är ägarna till bolaget, snarare än bolaget självt, som borde ta och rannsaka sina beslut. Varför tog man bort ett av de effektivaste styrmedlen, nämligen tidig och full insyn av delregionala bolagsstyrelser? Bara (mp) var emot den förändringen. (mp) ensamt.

Nu, när bolaget blöder, då låtsas vissa som att det är Västtrafik i sig som är problemet. Så är det naturligtvis inte. Tvärtom har det bolaget jobbat med många strategiskt viktiga frågor de senaste åren, viktiga lösningar som de gamla huvudmännen på 90- talet inte lyckades åstadkomma. Nej, Västtrafiks problem är ägarstyrningen, dess former och instrument. Ytterst riskerar det naturligtvis bli vi kollektivtrafikresenärer som drabbas, i vart fall om ägarna inget gör åt sin styrning. Som att återinskaffa dotterbolagen och dess styrelser, exempelvis...

Kommentarer
Postat av: Tony

Måste rätta mig själv, här. Även (v) var i Regionstyrelsen mot en nedläggning av dotterbolagen, även om de inte förde fram den meningen i tidigare instanser. Men rätt skall vara rätt.

2007-09-05 @ 13:32:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback