Om Tomatismetoden i TTELA

Lokaltidningen i Norra Älvsborg, TTELA, lyfte i dag frågan om Tomatismetoden i sin papperstidning (se sid 9). Där framgår att (mp) som enda parti driver frågan om att regionen skall erbjuda denna ljudträning för barn med bokstavskombinationer, typ ADHD eller med autism. Behandlingen finns i Strömstad, och Göran Larsson (mp) har genom en motion till fullmäktige föreslagit att regionen skall erbjuda denna behandlingsmetod även på andra håll.
Men prioriteringsrådet vill annorlunda, och Regionstyrelsen väljer att lyssna till rådet. Tyvärr, eftersom alla utvärderingar som gjorts av Tomatismetoden visar på enorma förbättringar för de behandlade barnen. Flera av dem har kunna klara sig utan hjälplärare, flera av dem har kunnat förbättra motorik, koncentration mm mm. Men som vanligt är det bara (mp) som är öppet sinnade för komplementära behandlingsmetoder...

Smultronställe från resan till Tjeckien

Innan de sista molntussarna lättar (nu börjar dock solen tränga igenom och det är lite blått ut mot sjön), sitter jag här och skriver ut några semesterbilder från min resa till Tjeckien och Prag. Smultronstället på resan var slottet Karlstêjn, som ligger 3-4 mil sydväst om huvudstaden.

Slottet Karlstejn

Lättaste sätt att ta sig dit är tåget, man tar sig till den kombinerade tunnelbane- och järnvägsstationen Smichovske Nadrazi i västra Prag, och bokar där en tur och returbiljett till Karlstêjn. Tåg avgår nästintill varje halvtimma, och resan tar ca 45 minuter. En stunds avkoppling genom lummiga och bördiga marker. Rekommenderas varmt för dig som har vägarna (el järnvägarna) förbi i sommar...

Försäkringskassan driver Vargö- fallet in absurdum

Flera pappersarbetare på Wargöns Bruk har drabbats av Parkinson, och socialförsäkringsnämnd, länsrätt, samt en samlad expertkår anser att det giftiga ämnet definyl är orsaken till att flera av dem drabbats. Det var för snart fyra år sedan som en enig socialförsäkringsnämnd beslutade att ge arbetarna rätt att klassa sjukdomen som en arbetsskada.

Men inom det svenska socialförsäkringssystemet räcker det inte med en enig politisk bedömning, eller en tydligt utslagsgivande dom i länsrätten. Nej, Försäkringskassans utredare anser tydligen att de gör den enda sanna bedömningen, och driver därför ärendet upp till regeringsrätten. Enligt deras bedömning finns det ingen konsensus om att difenyl kan orsaka parkinson, trots domar och eniga politiska övervägningar.

Och någon förståelse för kritiken om den långa väntetiden har de inte på försäkringskassan, "långa väntetider får man räkna med", anser dom, "annars skulle vi aldrig kunna klaga för att få fram principiellt viktiga domar". Att de gamla arbetarna förmodligen riskerar trilla av pinn, innan Försäkringskassan ger dem rätt, det bekommer inte utredarna.

Det olyckligaste i kråksången är, att från årsskiftet kommer Socialförsäkringsnämnderna läggas ned, då tappar politikerna den sista rösten när det gäller handläggandet av ansökningar. Från årsskiftet är stackare som de parkinsondrabbade i Vargön hänvisade till att endast bedömas av de handläggare som tydligen saknar all form av empatisk förmåga. Nej, det är dags att tänka om - det är dags för politikerna att ta tillbaka makten över socialförsäkringssystemet...

Trasig stol

I dag har jag städat (efter sedvanligt dopp i sjön, brr vad kallt det var i dag), och var nog lite för oförsiktig. Råkade dra ner en skrivbordsstol med dammsugarslangen, och den föll så hårt och intensivt att den gick sönder. En gammal trästol med snurrbar stålfot, som sprack. Synd, för den var vansinnigt bekväm. Får nog se om den går att fixa, i annat fall blir det en tur till möbelaffären de närmsta dagarna...

Nästa vecka ska syster Madeleine och hennes ungar komma på besök. Hoppas värmen återkommit till sjön, och att solen lyser från en helt klarblå himmel då...

Nordisk seglats i Uddevalla

På tisdag ska jag fara till Uddevalla och besöka alla fina segelbåtar som deltar i den nordiska seglatsen (avfärd 27/6). Under dagen (26/6) hålls "öppet skepp", så man kan gå ombord och titta på de vackra segelbåtarna. Det ska bli intressant att besöka. Stephan Gyllenhammar som jobbar på Naturhistoriska ska även hålla ett intressant föredrag på Bohusläns museum, om segelfartygens historia från vikingatid till barken Viking.

PS
Det är skönt med semester. Solen har ju varit framme titt som tätt under lördag - söndag i boråstrakten där jag varit, och antalet bad och simturer har varit många.
DS

Snart semester

Nu jobbar jag bara två timmar till, innan jag går på semester. Ska bli skönt, även om midsommarvädret blir den gamla vanliga visan, med regn, regn och regn. Och så lite dans runt midsommarstången och fäktande mot mygg och knott...

Ska ta mig tid att skriva lite mer på bloggen under semestern, än vad jag hunnit nu de sista veckorna på jobbet. Sommarledigt innebär inte att man kopplar ur sig fullständigt, bara att man kopplar om sig och blir fritidsengagerad för ett tag...

Dagens maskros

Dagens maskros går till Miljöpartiets riksdagsledamot Per Bolund, som i dagens debatt om utförsäljning av statliga bolag på ett tydligt och sakligt sätt redogjorde för skillnaderna mellan de blå, de röda och vi gröna.

Nya tidtabellen en höjdare!

Tåg nr 67 mellan Uddevalla/Vänersborg och Borås får tillbaka nästan alla sina tidigare borttagna turer. Från och med 20/8 går det åter att resa mellan städerna direkt även efter klockan 16 på dagen. Om jag läst rätt, kommer tre nya turer åt vardera hållet att införas - det tackar vi för!!!

Fullmäktigedebatt - från hemdatorn...

På väg till dagens RF råkade en bil vid ett övergångsställe toucha till mig såpass att jag for omkull och trasade sönder alla mina kläder. Frånsett lite skrapsår på knän, ben och knogar klarade jag mig dock förvånansvärt gott själv. Men man kan inte gå som en trashank till fullmäktige, så efter ett besök med tvätt på vårdcentralen, tog jag mig hem, och följer nu debatten via datorn i stället.

Gott så, att den möjligheten finns. Just nu sitter vår Stefan Kristiansson i ett replikskifte med Johnny Magnusson, och frågar om han vet något exempel i världen där man kan bygga bort bilköer.

Skönt att man har Lise som kollega, utan henne hade jag känt mig manad att åka tillbaka till Vänersborg. Nu tar jag i stället

Solvarmt möte med (mp) Mellerud

Litet bo jag sätta vill, hette en gång i tiden en visa som blev en slagdänga. I dag var jag med mp Melleruds medlemskår på ett fantastiskt ställe.

Vi besökte RoseMary och Anders Solvarms ekologiska byggnation "Solvarm". I deras Naturhus samlar de släkt och vänner i en fantastiskt miljövänligbyggnad med medelhavsklimat året runt. Syftet är att visa hur man kan leva tillsammans med naturen i ett lättskött, ekologiskt, energisparande och ekonomiskt boende.

Nyckelord är helhetssyn, livskvalité, yttre och inre harmoni, och målsättningen är att mer och mer frigöra sig från ekorrhjulets konsumtionsmönster.

Låter det grönt?
Det är det!

Huset är öppet för visning söndagar kl 18.00. Jag måste säga att det var väl värt ett besök. Jag lärde mig jättemycket om hur enkla lösningar i bland är både de grönaste, vackraste... och billigaste...

Besök deras hemsida, på adressen:
www.ecorelief.se

Efteråt höll partiet ett möte i gröngräset på Sikhalls badstrand (med ett klarblått Vänern, med Halleberg i fonden).  Miljöpartisterna i Mellerud var trevliga och av varierande ålder och kön. Yngsta person hette Malin och var 17 år. Äldsta var Olle som jag tror är runt 75 år. Trevligt och avslappnat sällskap. Och Kirsti, som är gruppledare för partiet i kommunen, verkar vara en mycket aktiv och framåt människa. Jättetrevligt att få träffa dem alla!

Den heta, solvarma försommarkvällen var på väg över i natt när vi åter kom tillbaka till byen/köpingen, och en stunds förberedelser inför måndagens och tisdagens regionfullmäktige. Men det var det värt - en fantastiskt trevlig utflykt, med fantastiskt trevliga människor.

Naturhistoriska i Göteborg

I dag hade Regionfullmäktigegruppen möte på Naturhistoriska i Göteborg. Stephan Gyllenhammar som är med i vår grupp arbetar där, och visade oss runt på stället. En dag skall jag åka dit och ta mig tid att upptäcka allt det spännande som finns där. Har faktiskt bara varit där tre gånger i hela mitt liv, skäms lite för det...

Yrvakna reflektioner en arla morgonstund...

Reflektion 1
G8 kallas klubben för de länder som själva utnämnt sig som rikast, bäst och vackrast på vår jord. Där sitter di och beundrar sig själva, och tycker att resten av världen också skall beundra dem. Borde inte vi andra, lite torftigare och mindre självupptagna länder också bilda oss en klubb för inbördes beundran? Måhända kunde vi kalla oss SIG, "Small Is Greater".

Reflektion 2
Snart måste jag rusa till morgontåget mot Göteborg.

Reflektion 3
Likt en riktig ankdamm har stridshökarna - herrar Bush och Putin - inlett en revirmarkerande dans. Medan Bush yrar omkring och  vill ha stridsspetsar i Tjeckien eller Polen eller nånstans, kontrar Putin taktiskt med att föreslå en gemensam depå i Azerbadzjan. Vad den amerikanska stridstuppen inte begriper är, att om han tackar nej till sin ryske motsvarighet, lär denne ha en utmärkt förevändning för att gräva upp stridsyxan igen. Ett nej till mr Putins förslag lär ryssarna naturligtvis uppfatta som ett gyllene tillfälle att åter gräva upp den kalla krigs- yxan. Jojo, di två jiggar loss i en riktig ankdamms- dans, medan duvhöken Merkel står och klappar takten, eller inte...

Reflektion 4
Ojdå, snart kommer morgontåget mot Göteborg, som jag tänkt åka med. Måste verkligen rusa iväg snart.

Gunwer Bergqvist, Ramels lite flickaktiga favorit från femtio- och sextio- talen, såg trots sin numera tämligen höga ålder, fortfarande såddär flickaktigt spjuvrig ut i uppsynen, när de intervjuade henne i TV häromdagen. Som om hon just kommit hem från ett parti Fia med knuff, eller hoppat hage med magen full med hallonsaft, eller något sådant...

Reflektion 5
Ajdå, där gick morgontåget mot Göteborg, som jag tänkt åka med. Jaja, då är det ju ingen idé att börja rusa iväg.

Reflektion 6
I går morse åt jag Risifrutti orginal med Körsbärssmak till frukost. I dag åt jag Icas Rismål med Körsbärssmak till frukost. Fantastiskt vad mycket de har att välja på i butikerna nuförtiden. Vad blir nästa innovation i dessa valfriheters tidevarv? Att själv kunna välja om man vill operera halsmandlarna hos farbror doktorn på Näl eller hos farbror doktorn på Capio. Tack och halleluja, Mammon och Reinfeldt, för dessa fantastiska tidevarv, där gränsen mellan mångfald och enfald är tunn som ett tomt krokskinnsfjälster...

Reflektion 7
När går nästa morgontåg mot Göteborg, månntro. Jasså, klockan 07.25. Tja, då är det ju ingen fara skedd...

Reflektion 8
I morgon blir det fest i Göteborg, när ostindiefararen Götheborg anlöper hemmahamnen. På söndag börjar alla de politiker som blev som småpojkar när skeppet skulle ut och segla, riva sig i huvudet och grunna på vad som skall hända med skutan sedan. Måhända bör man borra hål i det, låta det sjunka till botten, och bli grunden i ett vackert maritimt naturreservat. Förmodligen skulle det bli billigast så. Skorven har tydligen kostat närmre en halv miljard hittills. Jojo, när den manliga leklustan slår till, då finns det resurser. Då kallas det investering, minsann...

Refletkion 9
Näpp, nu blir det inget mer för idag, nu måste jag snabbt in i kammaren, ta några tag med kammen, klä på mig stomatol- leendet och en äckligt varm kavaj. Att termometern pekar på sommar och fiskmåsarna bjuder på semesterskrik, det är bara att negligera. Här ska hållas ett viktigt möte. Ett möte som skall handla om ett möte i nästa vecka. Det mötet skall i sin tur fatta beslut om sådant som sedan skall detaljplaneras på en massa möten i höst. Så går hela veckan, alla dagar och år, både höst, vinter och vår...

Reflektion 10
Läser på nätet att morgontåg nr 2 mot Göteborg är något försenad, nu blir jag verkligen förbenad.
SJ, SJ, gamle vän, tänk att du låter halvdana vagnar från 60-talet rulla än.
Inte konstigt att tåget blir försenat, nu igen...

Íslendingar burstaðir í Stokkhólmi

Svíar rótburstuðu Íslendinga 5-0 í undankeppni Evrópumótsins í knattspyrnu á Råsunda-leikvanginum í Stokkhólmi. Í hálfleik var staðan 3-0 og Svíar komust í 5-0 á 51. mín. en þar við sat. Marcus Allbäck skoraði 2 mörk og Anders Svensson, Olof Mellberg og Markus Rosenberg sitt markið hver.
(med reservation för stavfel)

Eller som man säger här i Sverige - VI VANN, VI VANN, VI VANN (och som vi gjorde det)
Det här var just vad vi behövde, efter den horribla händelsen i Köbenhavn.

Dags att fira - KGB får en talkshow i SVT !!!

Sveriges kanske mest slipade politiska reporter, K-G Bergström, påbörjar i höst en karriär som talkshow- värd. Mannen som givit samtliga partiledare och språkrör gråa hår genom sina slipade granskningar och sylvassa analyser, skall bli programledare för ett program med arbetsnamnet "Rakt på med K-G Bergström".

Ett sådant här program är nog efterlängtat inte bara av mig, utan av alla samhällsintresserade människor. Kommer Bergströms program bli SVT:s svar på TV 8- succéerna "Ortmark" och dess uppföljare "Adaktusson"? Jag hoppas det, och gläds över att en slipad samhällsreporter får mer tid i rutan än de stackars minutrar han brukar tilldelas i public services allt mer snuttifierade nyhetsprogram.

K-G Bergström brukar alltid vara konsekvent hård, vass, tuff och skarp oavsett intervju- eller analysobjekt - det är det som gör honom till en av mina favoriter...

16 års rösträttsålder - nu verklighet i Österrike

Den österrikiska nationalförsamlingen röstade i går med stort stöd bifall till att införa rösträtt för 16- åringar i de nationella valen. Fyra av fem partier röstade bifall, endast det främlingsfientliga partiet "Frihetspartiet" röstade avslag till denna demokratiska reform.

Österrikiska 16- åringar har tidigare kunnat rösta i lokalvalen, men med tisdagens beslut blir landet nu det första inom EU att också införa 16- årsgräns i de nationella valen. I Sverige är Miljöpartiet ensamt om att konsekvent driva linjen om rösträtt för 16- åringar. Hoppas övriga partier vågar ta ställning för vår syn, när nu Österrike visar vägen...

Povel Ramel har avlidit

Svensk musikhistoria har sin Bellman, sin Taube och... sin Povel. Är övertygad om att skolbarnen om något hundratal år kommer sjunga med i "Alla har vi varit små", på samma vis som många i dag får klämma i till "Fjäriln vingad syns på Haga".

I dag meddelades det att Ramel avlidit, 85 år gammal. Han var född samma år som min mormor, och så länge hon levde var han hennes absoluta favorit. Det var nog hon som gjorde att jag, född styvt 50 år senare, fick upp ögongen för det geniala och ofta absurda i Ramels texter och visor...

Några av mina personliga favoriter bland Povel Ramels skattgömma med melodier är: "Aclutti busch boosch bumpa Albertina", "Dom små, små detaljerna", "Lingonben", "Sturske laban", "Köp inte en zebra" och förstås den oförglömliga "Karl Nilsson".

Ramels humoristiska ådra kan sammanfattas genom att citera vers nummer 2 (av 7) i  visan "Karl Nilsson":

" Min mor hette Sara Beata Johanna El-
vira Johanna Katrina Carolin, Gus-
tafva Pernilla Johanna Therese Alber-
tina Johanna. Min fader hette Kurt.
Dom var, har man sagt, ett rekordeligt par.
Dom var på gott och ont, ja dom var som folk är mest.
Min far han var stins, min mor hon kläckte ägg,
dom tjänte lite pengar, dom var som folk är mest.
Tramteraj, janadoj! Hugg i och håll! "

Värna strandskyddet vid Viaredssjön

Strandskydd och Viaredssjön verkar inte gå ihop. De gångna åren har åtskilliga undantag gjorts från strandskyddet längs hela den norra stranden av den 7 km långsmala sjön. Man har till och med schaktat ut stora massor i bydelen Lillsjön i Sandared för att få plats med ännu fler bostäder ute i vattnet.

Och när nu de 7 kilometerna vid norra stranden är fullbelagda med hus och vägar, så fortsätter man längs den södra stranden, och planerar för nya undantag från strandskyddet. Det är inte okej, tycker jag. För min del är det helt okej att bygga villor vid Sommarstaden, och vidare mot Arås och Råddehult (förutsatt att man kompenserar för ökade kostnader för KDN Sandhult, när barnen skall fara på småvägarna runt sjön till dagis och skolor i Sjömarken och Sandared), men när det gäller strandskyddet finns det anledning att vara benhård, och inte rucka på reglerna.

Viaredssjön har inte många meter skyddad strand kvar, och risken finns att hela ekosystemet i sjön kollapsar, redan nu har musslor, kräftor och andra ömtåliga arter som förr var vanliga i sjön, i stort sett försvunnit. Till viss del på grund av att där inte finns några skyddande fartbegränsningar för alla fräsiga motorbåtar som trafikerar den lilla sjön, men också på grund av att det snart inte finns några naturliga strandlinjer kvar.

En noggrann konsekvensutredning av Viaredssjöns ekosystem bör göras innan man ruckar mer på strandskyddet vid den sjön, det borde vara ett absolut minimikrav tycker jag.

Politiker "lurade" dalslandskommun - tjänade 2,5 miljoner kronor

De politiker som vid årsskiftet förmånligt fick köpa vårdhemmet Nössemarkshemmet i Dals Eds kommun, efter löfte om att starta upp verksamhet där, säljer nu av fastigheterna utan att ha infriat sina löften.

Och på kuppen tjänar de 2,5 miljoner kronor. Jojo - det låter ju hederligt och snyggt... Extra snyggt blir det förstås när man betänker att en av de inblandade råkar vara ledande hälso- och sjukvårdspolitiker i regionen...

Läs mer om det hela på

Inte alls så särskilt snyggt, nästan bara sorgligt...

Hemma igen från Prag

Så var man hemma igen efter en dryg veckas ledighet. Har varit i Prag, bodde där i en lägenhet vid en gata som heter Kozí (eller något sådant), den låg bara några minuter från Starometska, mitt i smeten med andra ord. Under dagarna for vi ut till omgivningarna, bland annat besökte vi sagoslottet "Karlstêjn" i byn med samma namn. Stället ligger ca 4 mil sydväst om huvudstaden, och har ett fantastiskt läge i toppen av ett berg. För oss svenskar är det också intressant att höra om att detta slott lyckades värja sig mot de svenska trupperna under det 30- åriga kriget.

Vi for också till Terézín, skådeplats för Tysklands naziterror under andra världskriget. Man behöver inte vara medial för att känna sig tyngd av det fruktansvärda förtryck som utspelades för bara någon generation sedan. Såväl Ghettot som lilla fästningen präglas ännu av förintelsens tidevarv, och kastar en mörk och sorgsen skugga över det annars så vackert böljande lövskogsbeklädda tjeckiska landskapet.

Vädret var fantastiskt nere i Prag. Bara en enda åskskur störde den 30- gradiga värmen, och den glittrande solen. När jag påpekade det härliga vädret för vår lägenhetsvärd Tanja suckade hon stressat, att jo, det började bli FÖR härligt för hennes smak. Inte undra på det. Själv var jag på semester, medan Tanja stressade runt för sitt resebolag Tjeckienexperten.

Enda problemet med resan, som gick med tåg, var väl att den tog slut för snart. Trots att det var mitt tredje längre besök i Prag, så känner jag fortfarande att allt inte hanns med. När, exempelvis, ska man få tid att se den inhemska specialiteten med "Svart Teater", för att inte nämna den världskända operan. Eller, för den delen, ett längre stopp på en inhemsk ölhall, med egen tillverkning? Nåväl, Prag lär nog locka mig med ännu några besök i framtiden. Speciellt eftersom det bara krävs tågbyte i Malmö och Berlin, det är så smidigt att ta sig dit. Nattåg är underskattat...