Tårtkalas

Jag har fyllt år i dagarna, och hade kalas för familj och släkt i går, lördags. Det är alltid trevligt med kalas, men det är sanningen att säga ganska skönt också efteråt, när man står där vid diskbaljan och gottar sig åt presenterna man fått. Mina två favoriter kom från varsin syster. Av Vettan fick jag ett kit med "Gör dina egna morgonskor", små tofflor att limma och sy ihop själv, i storlek 28, och lämpad att göra för dem från 5 år och uppåt. Tack för den, syster! Från Madelionos fick jag ett helt set med mer eller mindre användbara prylar, innehållandes bl a blomkålssoppa, grytunderlägg och ballonger - det ni :-)

Det här har annars varit en vecka fylld med repept på min blogg, och för att på något sätt sy samman denna vecka, presenterar jag här ett sista recept (för den här vändan), nämligen den på tårtan jag bjöd på. En enkel, tämligen snabb grej, som ändå smakar helt okej:

TONYS VANILJKAKE- TÅRTA

Du behöver:

200 g smör

5 dl socker

1 liter vaniljsås, kall el rumstempererad (koka marsanen enl recept på paketet)

12 dl vetemjöl

6 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

3 dl vispgrädde

1 msk malen kanel

3 msk mald blockchoklad

* * *
Koka marsanen enligt recept på paket, låt svalna

Värm ugnen till 175 grader.

Smält smöret och rör samman till en jämn smet med sockret.

Tillsätt vaniljsåsen och rör om. Blanda därefter ner mjöl, bakpulver och vaniljsocker.

Rör till en jämn smet, ca 5 min.

Häll röran i en lånpanna täckt med bakplåtspapper. Strö över lite strösocker och malen kanel.

Grädda i ugn, 175 grader i 40 minuter

Låt kakan svalna.

Vispa grädden, och bre ut över kakan.

Toppa med den malda blockchokladen, samt lite frukt eller strössel.


TIPS:

Om du i stället för tårta, vill göra vanlig kaka, strör du tillsammans med strösocker och kanel, över lite pärlsocker eller kokos, och struntar i grädde och blockchoklad efter gräddning.


Kommentarer
Postat av: Johan H

men Tony, grattis i efterskott!

Postat av: Tony

Man tackar!!!

2007-09-03 @ 21:40:21
Postat av: Jane Johansson

Men Nånys då. Du fick ju present av mig och Peter också :-)

2007-09-24 @ 23:38:52
URL: http://nattneon.livejournal.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback