Skräp, skräp skräp - var än jag går...

Den första maj var jag ute på cykeltur, måste ju passa på att vara ute i friska luften när man är ledig. Dessutom är det ju skönt nu, när ängarna längs småvägarna kantas av maskrosor, hagarna av vitsippor och dikena av tussilago. Tyvärr är det dock inte bara blomster som pryder diken, hagar och ängar, nej ur vinterns snötäcke spirar också en allt större hög med skräp. Det är tomburkar, navkapslar, urätna chipspåsar, kycklingskrov, pappmuggar, snytpapper, papper avsett för annat än att snyta sig med, och en hel del glasbuteljer, ni vet sådana där färgglada ciderflaskor eller de med bilder på fartyg...

Förutom att det är anskrämligt rent utseendemässigt, hotar skräpet våra djur, både dem i naturen, och den boskap som föder oss med mjölk och kött. Jag talade med en mjölkbonde häromåret, en gammal man med bakvänd keps, som hela livet brukat sina marker. En man som för tiotalet år sedan gick över till ensillage, då han läst att det bättre tog tillvara näringen i gräset för sin boskap. Tyvärr märkte han redan första vintern, att fyra av mjölkdjuren dog, efter att ha rivits sönder inombords, då de ätit ensillage innehållande flisor från tomburkar och navkapslar. Och han skrockade förfärat, och undrade om inte de som spridit skräp på hans åkrar bode varit ersättningspliktiga. Men när han hört sig för, hade han mötts av attityden att "alla skräpar ner, sådant får man räkna med". De rådde honom i stället att inte slå gräset så nära vägrenarna...

Lika lite möttes förmodligen den döda haren jag en gång såg i skogen av någon sympati, när han av misstag snärjt in sig i ett nät avsett för gula lökar, men som av någon outgrundlig anledning nu låg slängt vid skogsbrynet.

Om man frågar gatukontoren i våra kommuner, har städningen av våra gator och torg aldrig någonsin kostat så mycket som det gör i dag, på grund av att nedskräpningen ökar. Vad städningen av våra landsvägar kostar vet jag inte, men det finns absolut ett behov av att städa dem oftare (det kan jag intyga efter cykelturen).

Jag vet inte hur ni andra resonerar, men själv är jag vansinnigt trött på att behöva betala för något som egentligen torde höra till vanligt folkvett - att inte drälla skräp omkring sig. Vem var det som gjorde, och när hände det, att sådant beteende helt plötsligt sågs som okej? Jag måste missat det...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback