Kritisk till köpcenter i Lundaskog

I tider när allt fler inser vikten av att minska på transporterna, oavsett drivmedel, talar man i Borås om att bygga ett köpcenter i Lundaskog, i de västra delarna av Borås Stad. Argumenten lär vi känna igen från debatten om en Maxi- butik på Trandö. Den här gången är det befolkningen väster om stadskärnan som skall få ett modernt köpcentrum i sin närhet, så de slipper använda bilen för att köra genom hela staden och ända bort till Knalleland för att handla. Tror man verkligen på sådana floskler till argument, år 2007? Ja, tydligen...

Att bygga fler köpcenter i eller kring Borås, en stad med sådan storlek, att man med fördel kan promenera från den ena änden till den andre på en halvtimma, är för mig som del av den gröna rörelsen, helt uteslutet. Visst, en lokal kvartersbutik, det vore inte fel för Lundaskogsborna, och att ändra planerna i ett sådant syfte hade varit helt okej. Men att på allvar driva frågan om att området kring Industrifilter borde bli ett köpcentrum, leder bara till fler felaktiga steg, när vi vet att klimatet kräver en omställning.

Vissa kommer säkert hävda att ett köpcenter i Lundaskog inte alls behöver innebära fler biltransporter, det går ju gudbevars bussar varje halvtimma. Men att kånka omkring med fem kassar på en buss, det kan jag av egen erfarenhet säga, är väldigt få som gör, om man har alternativet till bil och fri parkering.

Om det nu blir ett köpcenter i västra Borås - låt då köpcentret själv stå för sin miljöpåverkan genom att införa höga parkeringsavgifter (typ samma nivå som dem i centrala Borås), och låta alla bussarna gå direkt fram förbi entredörrarna. På så vis kanske vi i bästa fall kan vi lindra de negativa miljökonsekvenser som ett köpcentrum innebär...

- - -
B T W
- - -
I valrörelsen 2002 drev före detta center- och miljöpartisten, tillika miljöskyddsnämndens ordförande, Inge Pettersson, frågan om Ica på Trandö. Han motiverade sitt ställningstagande i Borås Tidning, med att det då skulle bli närmre till bolaget för dem som bor söder om stan. Undrar vad hans nuvarande parti, Vägvalet, anser om den argumentationen...

Kommentarer
Postat av: Jim

En annat problem med stora köpcentra är att mångfalden när det gäller butiker minskar, bara de stora kedjorna har råd att hyra plats där.

Postat av: Tony

Exakt. Spelar ingen roll om man är i Umeå eller Lomma. Det är Stadium, H&M, Verner & Verner och alla andra fantasilösa butiker som passar i format 1 A.

2007-05-03 @ 09:45:50
Postat av: Thomas Svensson

Problemet är väl egentligen köphysterin. Alltför många människor har alltför mycket pengar över att handla prylar för i fantasilösa butiker. Shopping har blivit en folkrörelse, ett nöje, ett sätt att leva; söndagsutflykten går till shoppingcentret.

Är det maängden shoppingcentra som driver upp handeln eller är det handeln som driver fram nya shoppingcentra?

Jag är inte säker på vilket som är dominerande, men blir lika förvånad varje gång jag noterar att ännu en fantasilös butik kan existera på den överfulla marknaden.

2007-05-03 @ 20:25:26
URL: http://tgs.blogg.se
Postat av: Tony

Ju större tillgång på varor och ju längre öppettider, desto större efterfrågan blir det. Det är näringsliv och politiker som skapat människors behov av söndags- shopping, genom att vara frikostiga med etableringar och öppettider.

I dagligvarubranschen är det välkänt att invånarna i samhällen med söndagsstängt, i snitt har en lägre konsumtion än boende i samhällen med söndagsöppet. Minskar tillgängligheten, minskar också risken för impulsköp...

Kommer själv ihåg en gång när butiken jag jobbade i hade öppet till kl 18.00 en midsommarafton. Första året var det dött i butiken, eftersom vi förr om åren stängt kl 14.00. När vi året därpå stängde kl 16.00, stod fullt med folk i kö, och var ursinniga att butiken inte var öppen till kl 18.00. Plötsligt fanns där ett behov som aldrig förr funnits i det lilla samhället jag arbetade i...

2007-05-04 @ 23:56:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback