Povel Ramel har avlidit

Svensk musikhistoria har sin Bellman, sin Taube och... sin Povel. Är övertygad om att skolbarnen om något hundratal år kommer sjunga med i "Alla har vi varit små", på samma vis som många i dag får klämma i till "Fjäriln vingad syns på Haga".

I dag meddelades det att Ramel avlidit, 85 år gammal. Han var född samma år som min mormor, och så länge hon levde var han hennes absoluta favorit. Det var nog hon som gjorde att jag, född styvt 50 år senare, fick upp ögongen för det geniala och ofta absurda i Ramels texter och visor...

Några av mina personliga favoriter bland Povel Ramels skattgömma med melodier är: "Aclutti busch boosch bumpa Albertina", "Dom små, små detaljerna", "Lingonben", "Sturske laban", "Köp inte en zebra" och förstås den oförglömliga "Karl Nilsson".

Ramels humoristiska ådra kan sammanfattas genom att citera vers nummer 2 (av 7) i  visan "Karl Nilsson":

" Min mor hette Sara Beata Johanna El-
vira Johanna Katrina Carolin, Gus-
tafva Pernilla Johanna Therese Alber-
tina Johanna. Min fader hette Kurt.
Dom var, har man sagt, ett rekordeligt par.
Dom var på gott och ont, ja dom var som folk är mest.
Min far han var stins, min mor hon kläckte ägg,
dom tjänte lite pengar, dom var som folk är mest.
Tramteraj, janadoj! Hugg i och håll! "


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback