Nordisk public service

Att vandra runt på de nordiska public service TV- stationerna är intressant av och till. Jag gör det i bland för att försöka hålla mig uppdaterad i de olika språken (hmm, finska, där har jag gett upp), men det är också intressant att jämföra hur sidorna är uppbyggda, vad som är den stora nyheten, och hur pass användarvänliga de verkar vara.

Här kommer en högst personlig rangordning av de nordiska public service TV- bolagens hemsidor.

1. Isländska RUV -
www.ruv.is
Sidan är snygg, informativ, och det är lätt att finna uppladdade tv- program, men också text- tv och nyhetssändningar (samt radio).

2. Finländska YLE - www.yle.fi
Sidan är snygg. Okej, jag fattar inte menyer eller andra texter, men där finns en svensksida med lite grundinfo. Men den är snygg och lättmanövrerad.

3. Svenska SVT - www.svt.se
Lite rörig - men det viktigaste (ljud och bild- filer) är lätt att finna. Dessutom är sidan väldigt innehållsrik. Menyknapparna är dock lite mysko, i bland finns de tydligt längst upp, i bland försvinner de.

4. Danska DR - www.dr.dk
Innehåller inte lika mycket funktioner som övriga public service- företags sidor, men det viktigaste (ljud och bild- filer) finns ändå där. Undersidan för nyheter är betydligt snyggare än de övriga undersidorna.

5. Norska NRK - www.nrk.no
NRK är på många sätt ett föredöme bland nordens public service- bolag, men inte på webben. På grund av ändring i lagstiftningen har Norge givit NRK rätt att sälja reklamspottar, vilket fullständigt tagit över deras hemsida. Innehållet är digert, det är det, men sidan är både ful och rörig. Synd, eftersom NRK, rent program- mässigt står för den högsta kvalitén (enligt min mening).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback