Boktips om när Svíþjoð blev Sverige...

Det som i dag är Sverige hette en gång Svitjod, eller kanske för att vara mer exakt Svíþjoð (där "þ" uttalas som "th" i engelskans "thing", och "ð" uttalas som "th" i engelskans "the"). Så kallas vårt land än i dag på isländska, det språk som mest liknar de dialekter som våra förfäder använde sig av för omkring 1000 år sedan.

Bröderna Fredrik och Henrik Lindström har nyligen givit ut en bok med titeln "Svitjods undergång och Sveriges födelse". Boken, som givits ut av Bonniers förlag, innehåller såväl fakta, som nya idéer och frågeställningar. Det är en svår tid att skildra, eftersom tillgången till dokumentation är knapp, och de uppgifter som finns är en lagom mix av verklighet och fantasi.

Ändå lyckas bröderna Lindström skriva en väldigt intressant bok, och jag tycker att deras tolkning av Birger Jarl är spännande. De hävdar att visst, Birger var av Folkungaätt, men rent politiskt stod han långt från den uppfattning som annars präglade den släkten. Det är en intressant idé som bröderna ger utrymme till, och som jag har för mig helt förbisetts i den annars mycket läsvärda "Berättelser ur svenska historien" (av C. Georg Starbäck och P.O. Bäckström, utgiven 1885).

För dig som är historieintresserad rekommenderar jag bröderna Lindströms bok varmt!

Hälsningar Tony


Kommentarer
Postat av: Johan Hellström

Den står på att-läsa-listan, definitivt.

hörde för några år sedan att Fredrik Lindström höll på att jobba på en bok om Sjöwall-Wahlöö, undrar hur det gick med den?

Postat av: Tony

Ja, jag hörde också det ryktet. Om du hör något får du gärna messa mig - har sett fram mot boken sedan jag hörde talas om att den var på gång...

2007-02-09 @ 00:09:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback