Film i Väst

I mitt kabeltv- utbud finns norsk tv att tillgå. Det är ganska kul att följa broderfolkets television, särskilt vid de tillfällen då de skall till att vara allvarliga och seriösa. Deras motsvarighet till "Debatt", exempelvis, brukar bestå av en vansinnigt arg och gammal fackligt förtroendevald, som på det hurtigaste vis sjunger ut sin ilska över de inbjudna politikerna. Såväl Jens Stoltenberg (ap) som Solberg (h) brukar få sina fiskar varma, och när de myndigt och byråkratiskt skall svara på angreppen, så kommer nästa hurtfriska skönsång. Jag har svårt att ta deras ilska och frustration på allvar, för även om jag behärskar språket, så blir jag bara så lycklig av deras ljudande uttal :-)

Just nu är det strejk på NRK, vilket gjort att de i stället för "Dagsrevyen" och "Siste Nytt" sänder en mängd bra långfilmer. I går fastnade jag framför den västsvenskt producerade filmen "Kopps", där den Dalsländska myllan vaknar till liv. Allt från "Våffla med korv" till dagens poliskårs malplacering i landsortens lugna lunk beskrivs med underbar träffsäkerhet. Jag har sett den typ 1000 gånger förr, men upphör aldrig att förtjusas av denna sävliga, men ändå fullständigt vanvettiga historia...

Precis som alla bra svenska långfilmer de senaste åren, har Film i Väst varit medproducenter till Kopps. Film i Väst ägs av Västra Götalandsregionen, d v s av medborgarna i Västra Götaland. För ca 20 mkr per år har regionen skapat grogrund för en upplevelseindustri i det så annars nedläggningsdrabbade Fyrbodals- området. Regionutvecklingspolitik när den är som bäst... På måndag ska regionens Miljöpartister göra ett studiebesök i deras lokaler i Trollhättan, inte en dag för tidigt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback