Sol, bad och en massa politik

Förra veckan var jag på Gotland. Dels för vädrets skull, men naturligtvis också för att det var Almedalsvecka. Mp Väst hade bokat en hel buss, och med vandrarhemsboende och resa inräknat stannade biljettpriset på måttliga 1700 kr, vilket gjorde att jag slog till och åkte med. Har inte deltagit aktivt på Almedalsveckan förut, och tyckte det skulle vara spännande...

En märklig tillställning, måste jag säga, och inte så särskilt tilltalande. Här är det plånboken som talar, den som bjuder bäst är den som syns. Inte var det de små fattiga frivilligorganisationerna och de alternativa almedalsseminarierna som uppmärksammades i tidningar, på TV eller i radio. Nejdå, det var som vanligt LO, TCO, Läkar- och lärarförbund, Företagarorganisationer och Ladbrokes (som i o f s hade väldigt roliga skraplotter). Man blir faktiskt nästan förbannad över hur politiker valfritt väljer att åka till Almedalen och låta sig lobbas...

Visst fanns där ljusglimtar, såsom Naturskyddsförening, Amnesty och Famna (för att nämna några), men de försvann i gyttret av mer penningstinna grupperingar. Med mig tillbaka har jag bl a en orange fresbee från ett kommunförbund i Östergötland, ett par skopor från (s), en liten plastbit av obestämt syfte från Svenskt näringsliv och ett glasunderlägg från Centerns ungdomsförbund.

Nej Gotlandsresans bestående minne är inget av det som hände i Visby, inte ens det som hände under (mp):s egen härliga almedalskväll med fotboll och allt. Nej minnet kommer istället från Stavgards forntidsby, och alla de fantastiska offertavlor som skolklasser och annat lämnat efter sig vid sina försök att leva vikingaliv. Stavgard, och den fantastiska Krusmyntagården - det är mina fina minnen från Gotlandsresan...

Kommentarer
Postat av: Göran Larsson

Jag som trodde att tiden med mig på visby var ett minne för livet,...

Göran

ps Visst simmar jag bra i alla fall...
synd att du misade min domarinsats...

2006-07-15 @ 23:31:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback