Hur går det med budorden, (kd)?

När jag var liten och gick i söndagsskolan (jo, när jag var liten gick alla barn därhemma i söndagsskolan, så gammal är jag), så brukade våra söndagsskolslärare Gerd, Oscar och Gerd lära oss barn i Nordtorp och Götebacka tio guds bud. "Älska din nästa som dig själv" var det budord som jag själv minns bäst, förmodligen eftersom vi lärde oss en liten religiös barnvisa som handlade om just det budordet. Som politiker har  "solidaritet"  alltid varit det begrepp jag kännt mig bunden till. Förmodligen är det just solidaritets- begreppet som gjort att jag känner en naturlig hemvist i Miljöpartiet.

Man kan ju dock fråga hur det kommer sig att det parti som brukar slå sig för bröstet som ett parti grundat på kristna värderingar, (kd), så totalt verkar bortse från budskapet om att "älska sin nästa som sig själv"? För inte är det att älska sin nästa som sig själv att fortsätta kräva sänkt bensinskatt i en tid där alla vet att en fortsatt förbrukning av fossila bränslen leder till miljontals miljöflyktingar. Inte är det att älska sin nästa som sig själv när man som enda parti konsekvent motsätter sig en könsneutral äktenskapslagstiftning och de homosexuellas rätt att adoptera barn. Inte är det att älska sin nästa som sig själv när man som enda parti i valrörelsen i Borås drev krav om sänkta skatter, trots behoven av resurstillskott till skola och äldreomsorg.

Jag respekterar många människor som är kristdemokrater. Många av dess företrädare är ärliga, rättframma och till och med trevliga att ta en kopp fika tillsammans med. Men jag kan inte respektera det faktum att (kd) själva utnämner sig som de kristna värderingarnas försvarare. Inte så länge ett enkelt och tydligt budskap som "älska din nästa som dig själv" helt nonchaleras...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback