Hemma igen från Prag

Så var man hemma igen efter en dryg veckas ledighet. Har varit i Prag, bodde där i en lägenhet vid en gata som heter Kozí (eller något sådant), den låg bara några minuter från Starometska, mitt i smeten med andra ord. Under dagarna for vi ut till omgivningarna, bland annat besökte vi sagoslottet "Karlstêjn" i byn med samma namn. Stället ligger ca 4 mil sydväst om huvudstaden, och har ett fantastiskt läge i toppen av ett berg. För oss svenskar är det också intressant att höra om att detta slott lyckades värja sig mot de svenska trupperna under det 30- åriga kriget.

Vi for också till Terézín, skådeplats för Tysklands naziterror under andra världskriget. Man behöver inte vara medial för att känna sig tyngd av det fruktansvärda förtryck som utspelades för bara någon generation sedan. Såväl Ghettot som lilla fästningen präglas ännu av förintelsens tidevarv, och kastar en mörk och sorgsen skugga över det annars så vackert böljande lövskogsbeklädda tjeckiska landskapet.

Vädret var fantastiskt nere i Prag. Bara en enda åskskur störde den 30- gradiga värmen, och den glittrande solen. När jag påpekade det härliga vädret för vår lägenhetsvärd Tanja suckade hon stressat, att jo, det började bli FÖR härligt för hennes smak. Inte undra på det. Själv var jag på semester, medan Tanja stressade runt för sitt resebolag Tjeckienexperten.

Enda problemet med resan, som gick med tåg, var väl att den tog slut för snart. Trots att det var mitt tredje längre besök i Prag, så känner jag fortfarande att allt inte hanns med. När, exempelvis, ska man få tid att se den inhemska specialiteten med "Svart Teater", för att inte nämna den världskända operan. Eller, för den delen, ett längre stopp på en inhemsk ölhall, med egen tillverkning? Nåväl, Prag lär nog locka mig med ännu några besök i framtiden. Speciellt eftersom det bara krävs tågbyte i Malmö och Berlin, det är så smidigt att ta sig dit. Nattåg är underskattat...

Kommentarer
Postat av: Henrik

Håller med dig om Prag och känslan om att allt inte hinns med (även om jag bara har varit där två gånger), men inte om nattåg...
Har förresten för mig att jag har gått omkring och letat i en timme efter den där gatan, men kommer inte ihåg varför...

Postat av: Tony

Jasså, du gillar inte nattåg? Tja, smaken är delad. Men jag sov väldigt gott, sånär som någon halvtimma i trakterna av Stralsund, där banorna krängde en smula...
Spännande att du letat efter den gatan. Enda anledningen jag kan komma på är att "Kozi" tillsammans med "Dunsi" leder raka vägen från stadsdelen Starometska (Gamla stan) till Josefhov (de judiska kvarteren). Sedan finns där en genuint gammal hantverkssmedja med försäljning av allt från smycken till större smiden (just i det hus där jag bodde). Och så en pub med det klockrena namnet "Alcohol bar", men barer med sådana namn är det väl inga Miljöpartister som besöker. Eller?

2007-06-04 @ 16:20:30
Postat av: Henrik

Minns faktiskt inte varför jag letade efter den. Kanske har jag förträngt det, vem vet...
Min sammanlagda sömn på nattåg brukar sällan överstiga 15 minuter, medan jag ofta brukar somna nästan direkt om jag åker tåg annars.

2007-06-05 @ 00:28:31
URL: http://www.dahlstroem.nu
Postat av: Tony

Haha, jadu, det är faktiskt svårare att somna när man åker nattåg än "vanligt" tåg. Det kände jag också. Men sedan sov jag lydigt och gott hele natten...
Må fint!
m v h Tony

2007-06-05 @ 17:34:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback