Var är alla flygfän?

Under mina semesterveckor tog jag mig tid att vara ute i naturen. På Gotland blev det cikorior, här i Dalsland rosenmalva och mandelblom. Och i Sjuhärad lupiner, många lupiner, och så lite skogsklöver och smultron... Men var är alla bin, humlor, fjärilar och småknytt som knott? Har ni tänkt på att det är ont om sådana i år, trots att blomsterprakten är stor...

Inte för att jag saknar knotten, det gör jag verkligen inte, men var är de?

Läste för någon månad sedan om fruktplantager i Kina och Nordamerika, där bina försvunnit, och man tvingats anställa människor att pollynera växterna manuellt. För utan pollynering - inga äpplen, päron, frukter eller grönsaker. Utan småknytt ingen mat för våra småfåglar eller flertalet av insjöfiskarna. Och försvinner småfåglar och inektsätande fiskar, ja då försvinner matkällan för våra rovdjur och rovfiskar...

Hoppas inte att vårt industrialiserade jordbruk nått lika långt in på återvändsvägen i Sverige, som det gjort i USA och Kina. Hoppas att det här året är ett undantag. Att vi nästa år åter kommer få se större hoper med bin, humlor, getingar, trollsländor, fjärilar och (hujeda mig) knott igen...


Kommentarer
Postat av: Johan H

Tror mej ha träffat på knott såväl i trakterna kring Tranemo som kring Hällingsjö (av alla ställen).

Postat av: heiti

Har faktiskt ställt mig samma fråga, det är väldigt få insekter i år överhuvudtaget, om man jämför med tidigare år...

2007-07-19 @ 09:22:30
URL: http://heiti.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback