Att närma sig svåra situationer...

I vår vardag ställs vi människor ibland inför svåra frågor och situationer. Vi råkar ut för något, eller kanske råkar någon närstående ut för något. Och vi vet inte alltid hur vi skall förhålla oss. Vissa av oss möter det svåra genom att låtsas som det regnar, försöker fokusera på allt annat än det som är svårt. Andra av oss blir så sorgsna och missmodiga, att det leder till sorgsenhet, bitterhet och depressioner. Ytterligare några reagerar med att bita ihop, medan andra ger utlopp för sina känslor på ett nästintill teatraliskt sätt.

Vi är alla olika, men lika självklart som vi föds, lär vi alla av och till på vår vandring möta svåra frågor och jobbiga situationer.

Jag har en bekant som hamnade i en mycket pressad situation härförleden. En förtalskampanj full med skitsnack och lögner drabbade honom. Lögner som var att betrakta som grovt förtal, om man gjort det till rättssak. Han visste varifrån kampanjen fördes, vilka som låg bakom, men valde storsint att förklara att han var villig att förlåta, villig att stryka ett sträck, bara kampanjandet upphörde. Det var stort gjort, tycker jag. Riktigt stort.

Hoppas att jag själv skulle agera liknande, om jag ställdes inför en sådan jobbig situation. Hoppas, men är inte säker på att jag kunnat agera lika stort. En liknande behandling som den bekante utsattes för, hade nog tagit knäcken på mig, är jag rädd för...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback