Sista Dokument Utifrån

Just nu pågår ett stycke TV- historia. För allra sista gången sänder SVT sitt över 30 år gamla "Dokument utifrån". Ett program som kanske inte ses av så många, men som på något vis alltid funnits där...

Min före detta chef, mr Moberg, lämnade alltid som kommentar när man frågade honom vad han skulle hitta på i helgen: "Jo, jag ska se Dokument Utifrån Special", sade Moberg. Programmets titel var så trist att det på något sätt, på mitt gamla arbete stämplades som att "jag har inga planer, what so ever"...

Vid ett annat tillfälle noterade vi dock att vi båda sett ett och samma avsnitt, ett som de i kväll valt att visa utdrag från, när redaktionen på Dokument Utifrån nu tackar för sig.

Den snuttifiering som pågått inom SVT de senaste åren ger tydligen inte utrymme för fördjupningar längre. I stället för att utbilda oss tittare kring varför saker och ting sker, så nöjer sig dagens public service med att redovisa vad som skett.

Det hela kompenseras av att vi dygnet runt kan få en uppdaterad repetition kring vad som skett. Skulle vi däremot ställa oss frågan kring varför, eller hur saker och ting kunde bli som de blev - ja då lär vi inte längre finna några svar genom att vända oss till public service. Fördjupningar är tydligen inte deras grej, längre...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback