Slånbärssaft och flyttlass...

Hade svårt att gå till bädds i dag. Satt med ett glas slånbärssaft framför Morden i Midsomer och kom för mig att fundera kring varför det ska vara så svårt att få tag på just slånbärssaft. Du som smakat på den, vet hur god den är. Riktigt delikat, faktiskt. Köpte en flaska på Gotland, men har inte unnat mig att öppna den förrän nu. Blev så förtjust att jag genast gick ut på nätet för att leta efter mer närliggande återförsäljare av slånbärssaft, men där gick jag bet. Här i Dalsland är det havtorn som gäller, det och paradisäpplen. Inte heller krikon är särskilt vanligt (som ju påminner om slånbär till en viss del). Och här sitter jag nu, med ett tomt saftglas framför datorn. Missade Morden i Midsomer, men har sett just kvällens episod några veckor i förväg på norska TV 2.

Så till hösten, just när frosten börjar nypa tag i bären, skall jag ge mig ut på jakt. Kan jag inte finna någon återförsäljare, får jag väl se till att göra lite egna saftkok med denna fantastiska dryck.

I dag har förresten min äldsta systerdotter skaffat eget litet bo i Borås. Hoppas att hon har det gott där. Minns själv den lite udda känslan man kände, första natten i sin egen lya. Så vuxen man var, helt plötsligt, nästan helt utan förvarning. Och så ansvarsfull. Plötsligt damp det ner fakturor på boende och el, på tv- licens och telefonräkningar... Nudlar... Potatis och... mer potatis... Och hushållsost i kvartsformat, som hägrar likt en ouppnåbar skatt i kylen, då man just kommer på att man glömt att skaffa sig en osthyvel. Min syster har dock löst just det sistnämnda problemet. Hon bjöd sin dotter på kvällsmat, inklusive ny smörkniv och osthyvel.

Jadu Jane, man vet att man börjar bli vuxen, när man slutar se sig om efter nöjen som veckotidningar och biobesök, och i stället börjar leta lågprisnudlar och extrapris på Pågens- limpor. Mobbo önskar lycka till...


Kommentarer
Postat av: Heiti Ernits

Åh, slånbär...så gott.
Har du ätit den Gotländska saffranspannkanan med grädde och slånbärssylt... helt fantastiskt gott =)

Postat av: Tony

Jajjemän, fast jag missade pannkakan i år. Men i fjol blev det en tallrik. Instämmer - det är mkt gott :)

2007-07-27 @ 08:19:04
Postat av: Jane Johansson

Jadu Tony. Nu är jag helt plötsligt NÄSTAN vuxen i alla fall. Men jag och Peter har det bättre än vad jag trodde vi skulle få det. Det blir nudlar endast några dagar sista veckan i månaden ;)

2007-09-24 @ 23:41:12
URL: http://nattneon.livejournal.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback