Regeringen bäddar för systemskifte inom hälso- och sjukvården

Genom att avskaffa den s k stopplagen, väljer nu regeringen Reinfeldt att öppna upp för ett systemskifte inom hälso- och sjukvården. Den grundidé som präglat vår svenska sjukvård har varit att den skall vara solidariskt finansierad och att alla skall ha samma tillgänglighet. Men genom avskaffandet av stopplagen öppnar man nu för privata försäkringslösningar, där plånbokens tjocklek avgör om du får tillgång till vård eller inte.

För när stopplagen hävs, blir det plötsligt okej att leja ut våra akutsjukhus på entreprenad. Och tar näringslivet över sjukvårdsbranchen, lär man visserligen hålla dörren öppen för avtal med landstingen, men risken är överhängande att man kommer börjaköra ett sidospår - en gräddfil för människor med privata sjukförsäkringar.

Jag är för privata alternativ inom vården. Jag är positiv till privata alternativ inom primär- och närvård, och jag stödjer gärna vårdavtal med de företag som engagerat sig genom föreningen
Famna. Jag vill dessutom öppna upp för integrativa vårdformer och komplementära behandlingsmetoder. Men jag är minst sagt orolig för den process som regeringen Reinfeldt nu drar i gång. Risken är att den solidariskt finansierade hälso- och sjukvården kommer ersättas med ett system som leder till ännu större klyftor i samhället, och risken är att politikerna en gång för alla förlorar kontrollen över en av de frågor som svenska folket anser vara viktigast.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback