Pragvåren

Har just bokat en resa till Prag för mig, min ena syster och hennes gûbe. I slutet av maj bär det av, med tåg förstås. Man ser mycket mer om man gör resan till en upplevelse i sig. Att susa omkring kilometervis ovanför marken är ingenting för mig. Inte när man reser ett kort avstånd som mellan Sverige och Tjeckien i vart fall.

Jag har varit i Prag flera gånger tidigare, men trots det, finns det varje gång mer att upptäcka. Dessutom är ju omgivningen så vacker. Mitt lilla smultronställe, bara en halvtimma från Tjeckiens huvudstad, är
"Karlstejn", ett slott med tinnar och torn, beläget högt upp på ett berg med hisnande utsikt. Ett slott som också är intressant ur svenskt perspektiv. Det var hit, men inte längre, som de svenska armeerna tog sig under det 30- åriga kriget. Ja, Karlstejn är en riktigt gott utflyktstips för den som tänkt resa till Prag och Tjeckien.

Sedan har man ju förstås Terezin, som under andra världskriget var koncentrationsläger. Ett läger som användes som propaganda av nazi- tyskland, men som inte var så fagert som tv- bilderna gav sken av. Förra gången jag var där, sprang den svenska bussreseledaren och kommandorskan "Man har väl varit med förr- Margareta" och överröstade vår engelsktalande guide. Jodu, kommandorskan hade "varit med förr", och var tydligen inte intresserad av att gå dit igen. Vi sprang genom koncentrationslägret på tjugo minuter, vilket gjorde att vi missade ganska mycket. Så om det blir tid, ska jag ta mig till Terezinstadt även denna gång... 

Kommentarer
Postat av: ivalce

Hi My Name Is ivahhf.

2007-05-13 @ 02:48:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback