Den där Anna...

Det finns en Anna i vårt parti, som valdes till ett uppdrag. Tyvärr fanns hon aldrig på riktigt, eftersom det på den adress som angivits inte bodde någon Anna, och den som bodde där nu, hade gjort det i över fyrtio år. Den där Anna fanns inte heller i vårt medlemsregister.
 
För i (mp):s register är det till skillnad från många andra partier som så att endast människor som betalar sin årliga avgift står med som medlemmar. Jag vet att det kan verka både gammalmodigt och alldeles för uppriktigt för att passa ett parti av tvåtusentalets kaliber, men så är det. I våra medlemslistor finns bara riktiga människor. Människor som aktivt talat om att de vill vara medlemmar. Ingen plats för "luft- Anna" där alltså...

Jag ringde valberedaren från valkretsen där den där Anna valdes in, men hon svarade inte. Och när hon slutligen ringde tillbaks, satt jag på ett möte, och missade hennes samtal. Sedan ringde jag upp, och då svarade hon inte igen.

Den där Anna förblev ett mysterium i flera veckor. invald, men icke existerande. Fram tills en dag då jag råkade beklaga mig över detta öde, inför vår legendar på kansliet, Ingvar. Och Ingvar gnuggade sina grå, och kom slutligen på att jo, där fanns nog en Anna, men inte på den adressen där hon enligt valberedaren skulle varit skriven, och inte med det efternamnet som valberedaren angivit. Så egentligen var det bara förnamnet som stämde...

Men det visade sig så småningom att Ingvar hade rätt. Anna hade gift sig, bytt efternamn, och bodde i en annan kommun än den som angivits, men ändå i rätt landsända. Så nu är den där Anna äntligen invald.

Jodu, så kan livet te sig för en politisk sekreterare, en dag i Sverige, i verkligheten, anno 2007...


* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Nu sticker jag iväg till Stockholm några dagar, och därför kommer nog inte bloggen att uppdateras förrän framåt söndag nästa gång. Ha det fint, alla tappra, trogna läsare!!!

Hälsningar Tony

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback