På studiebesök till Schlagerland...

Ska delta på ett seminarium om förebyggande arbete i Jönköping i morgon, men har också bjudits av kompisen Katarina till ett studiebesök i Schlagerland, eller Kinnarps arena som det kallas...

Japp, under lördagskvällen kommer jag sitta och förundras över den glittrande schlagervärlden, ett mycket märkligt och tämligen smaklöst - men samtidigt faschinerande - spektakel. Har nu gjort en snabb lyssning av låtarna på
www.svt.se, och kan konstatera att Tommy Nilssons låt lät helt okej. Inte texten, den var väldigt gulligullig, men låten var klart lyssningsbar. Lite tillbaks till Pripps blå- reklamen, såddär... Men annars... hujeda mej... Men det ska ändå bli spännande och lite småkul att få se det hela på plats, i Sverige i verkligheten, så att säga...

Schlager är ju ofta smaklöst och dåligt, men ändå tillhör jag den där gruppen människor som varje år fastnar framför TV- apparaten och i glada vänners lag sitter och förfäras över falska röster, nakenchocker och usla låtar. Det är en del av tjusningen. Och då är det ju faktiskt bara en bonus om flera av låtarna är kass - det höjer underhållningsvärdet...

Den kassaste och mest skruvade låten som jag kommer på så här i rappet, var för typ fyra - fem år sedan, när min systerdotter Jane gick och sjöng på en schlagerlåt hela sommaren. Har glömt hur den gick, men det var Ann- Louise Hansson och en tvåmetersjeppe med ljust burrigt hår som hon imiterade. Dom sjöng om hjärta, smärta och raketer. Och det gjorde min systerdotter också, på pricken likt den där tvåmetersjeppen och den där Ann- Louise. Den låten var verkligen kass. Så kass att det var kul. Perfekt för Melodifestivalen, alltså...

Kommentarer
Postat av: Johan Hellström

bra att somliga av oss hänfaller åt folkliga aktiviteter.

Postat av: Madeleine

Tvåmetersjeppen...hette han inte Molle?:)

2007-02-04 @ 22:52:26
Postat av: Tony

Till Johan: Jodå, här är folklighet ut i fingerspetsarna. Tillbringade till och med en stund framför TV:n i dag för att titta på skidskytte - så folklig är jag...

Till Madeleine: Minns inte riktigt, men du har säkert rätt. Vi får väl fråga Jane, hon kanske kommer ihåg?

2007-02-05 @ 00:34:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback