Sandaler ingen promenadsko

Jag har börjat ta morgonpromenader. I vanliga fall hinner jag inte det, brukar bara lunka i väg till buss eller tåg, för att sedan komma till kontoret i Vänersborg. Men inte nu längre. Varje morgon klockan fem ringer klockan, och jag ger mig ut. Har en favoritrunda över ängarna ner mot kyrkan, och tillbaka, en promenad på omkring 30 minuter (om man går snabbt). Sedan raskt in i dushen, för att ta i tu med morgonbestyren.

Har dock ett problem. Jag har inga bra promenadskor, utan har hittills vandrat fram i lätta sandaler, svettiga gympadojor eller i de läderimiterade plastskorna. I dag var jag förbi sportsko- affären på torget i Vänersborg, för att råda bot på problemet. Men några enkla promenadskor verkade de inte ha. Där fanns små luftkuddor att pumpa upp, små extra plastbitar med resår, och en hel del färglada mönster. Men inga promenadskor. Så jag gick till skoaffären på Edsgatan i stället.

Där fanns både galoscher och skinnskor, gummistövlar och sportskor,  men inga ordentliga promenadskor. Bergsklättrarkängor och rullskridskopjäxor fanns, men inga promenadskor.

Tillhör promenadskor ett utdöende släkte, eller är det vi som promenerar i stilla mak som minskat den senaste tiden. Medan utbudet av livsstilsskor för våghalsade äventyrare snart erbjuds på vilken konsumaffär som helst, så har vanliga promenadskor för lönnfeta medelsvenssons tydligen bortrationaliserats.

Så det blir till att traska vidare i sandaler några dagar till.  Åtminstone fram tills det blir frost. Därefter får man väl börja använda de svettiga gympadojorna...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback