Göran tippade rätt valresultat i oktober 2005

Göran Larsson vann vadet mellan fullmäktiges ordförande Hans Aronsson, undertecknad och honom. Vi satt i oktober i fjol och tippade valresultatet, och Larsson prickade rätt med en tiondels marginal. Han gav alliansen vinsten med 48,2 mot valnattsresultatets 48,1. Men med förtidsrösterna lär han säkert hamna på pricken rätt...

Intervju:

Fråga:-  Hur känns det, Göran!?

Svar: - Jag tycker att (s)- väljarna inte mobiliserades av socialdemokratin, och det hade jag på känn. Göran Persson orkade inte få med sig hela svenska arbetarpartiets fyra fraktioner (som jag ser det). Vi har sett detta i andra länder. Risken är att SAP kommer hålla sig på en nivå i paritet med andra nordiska länder, snarare i 30%- stråket än upp mot 40%

Fråga: -Hur ska vi vinna 2010?

Svar: - Vi måste få med oss den samlade oppositionen och skapa en rödgrön allians, där vi är arbetar för att alla ska räknas, och att visionen om de gröna framtidsfrågorna genomsyrar arbetet. Kan vi få igenom detta, och presentera detta halvvägs in i mandatperioden, så har vi chansen. Jag hoppas att (s) får en kvinnlig ledare. Vore kul att Maria W och ev Margot W tar en ledande position som oppositionspolitiker nu. Även Lars Ohly har gått från klarhet till klarhet, och han skulle nog trivas med de ovan nämnda vid sin sida i en debattpanel.

Fråga: - Hur går det i Lidköping?

Svar: När alliansen bildades där 2005 tog jag enskilt initiativ till kommunalrådet om att agera gemensamt för att ta ansvar. Det mynnade i en budget 2006, och i ett gemensamt förslag för 2007. Vi tog flera initiativ i valrörelsen, ex en fotbollsmatch med 4-2- seger.

Tack, Göran för intervjun. Nu åker jag till Borås och diskuterar hur vi ska göra där... Hmmm.... Sd verkar bli tungan på vågen om (mp) skulle välja (v) och (s). Det tänker vi inte tillåta att de hamnar som. Alternativen i Borås är begränsade för (mp), men vi ska göra det bästa av läget...

Kommentarer
Postat av: Johan Hellström

Ser det för det första inte som något negativt om SAP skulle hamna kring 30%-sträcket och inte 40%-sträcket. Det vore ju hur bra som helst.

Sen är jag lite nyfiken på resonemanget kring fyra s-fraktioner. Jag tror mej nämlingen kunna instämma.

högersossar
vänstersossar
gråsossar
"miljö- och solidaritets"sossar

vad säger Göran och Tony?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback