- Ge upp defensiven gällande miljöfrågor i EU

Så sade en representant från Greenpeace i SVT 24-  programmet "Studio 24". Detta efter att han tydligt förklarat att (mp) står för den bästa miljöpolitiken.

Som ett ord på vägen sände han ett budskap som jag kommer driva att man inom mitt parti tar till sig efter valet. Jag är själv vare sig för eller mot ett utträde, för mig är det en inte- fråga. Men så länge vi är med, måste (mp) arbeta för att regeringen tar ett betydande mer aktivt arbete i EU. Och vår egen ledamot i EU- parlamentet måste också fokusera på miljöfrågorna. "Back to basic", skulle man kunna säga.

Personligen är jag tämligen ointresserad av EU- frågan,  visst är jag negativ till den maktöverföring som i det fördolda överförs till Bryssel, och det är förvånansvärt att ingen verkar vara intresserad av att debattera frågan i vår valrörelse.

Men även om jag, media och väljare är ointresserade av EU- frågan, så får inte partiets företrädare vara det. De måste driva på EU i rätt riktning, delta aktivare och försöka arbeta för tuffare miljöregler och en högre grundnivå som krav för medlemsländerna i EU.

Kemikalier, biologisk mångfald och klimatet är alla frågor där EU kan och bör spela en aktivare roll. Och det är (mp):s skyldighet att driva på regeringen att så blir fallet. Det arbetet hoppas jag att vår starke man i Göteborg, Max Andersson, kommer driva på, när han efter valet troligtvis blir den riksdagsledamot från (mp) som axlar rollen som EU- politisk talesperson. För det är som sagt dags att sluta att bara tala om EU i termer som för eller mot...

Kommentarer
Postat av: jimmy

Jag håller med dig till 100 % - men stämmer inte beskrivningen "att bara tala om EU i termer som för eller mot" ganska mycket in på Max? Jag känner honom tyvärr inte, men får det intrycket.

Postat av: Tony

Max är en förnuftig människa som sakpolitiskt kommer driva partiets linje i EU- frågan, det är jag övertygad om. Och linjen är ju "två bollar i luften".

2006-09-17 @ 13:09:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback