Utmaning från Lennart i (v)

Jag läste Lennart Andreassons blogg och utmanades att svara på följande frågor:

1) Politisk ideologi du förespråkar?
Ekologism med inslag av ekosofi

2) Politisk ideologi du föraktar mest?
Ideologilösheten (som tyvärr präglar allt större del av vårt samhälle). Och nazismen, naturligtvis...

3) Materialist eller idealist?
Idealist

4) Plikt- eller konsekvensetik i politiken?
En etik som bygger på respekt för skilda uppfattningar, och där allas lika värde är basen för den politiska samtalstonen.

5) Politiskt uppvaknande?
När jag gick i skogen med farfar, farbror och pappa. Vi gick förbi en död sjö, någon gång när jag var 5-6 år, Mjögasjön heter den. Farfar skällde på någon knäppgök vid namn Valfrid Paulsson, och att någon måste stoppa försurningen. 1985, när jag var 10 år, deltog jag som valsedelsutdelare för första gången. Naturligtvis stod det Miljöpartiet på valsedlarna. Sedan deltog jag med valsedelsutdelning varje val. Gick med i partiet 1994, efter att ha lusläst samtliga partiprogram och funnit att det bara fanns ett alternativ för en långsiktigt hållbar framtid.

6) Politisk detour?
Stannade hemma under EU- parlamentsvalet 1999, eftersom jag var febrig. Ångrade mig bittert när valresultatet stod klart.

7) Enskild person som påverkat dig politiskt?
Min farfar och farmor. Mina föräldrar. Samt Curt Théen och Bo- Lennart Bäcklund, som fanns och stöttade mig när jag var ny som medlem i (mp). Andra politiska förebilder är Vigdís Finnbogadottir, Nelson Mandela och Ulla Hedström Johansson.

8) Bok som påverkat dig mest politiskt?
Momo - eller kampen om tiden, men också flera av de årsböcker som Naturskyddsföreningen sänt ut genom åren.

9) Största bristen i den politiska ideologi du förespråkar?
Att den har svårt att få gehör i en värld där allt kretsar kring Keynes teorier om att ökad efterfrågan skulle ge ökat välstånd. Vi tror att välstånd kan mätas i annat än kronor och ören. Om man tog de fem ögonblick i livet som har störst betydelse, har de väldigt sällan med pengar att göra. Men det budskapet går inte hem i vår ekorrutformade värld...

10) Viktigaste enskilda politiska frågan?
Klimatfrågan, Kärnkraften och lika lön oavsett kön.

11) Utmanar?
Dig (här härmar jag Lennart i svaret)

Kommentarer
Postat av: Niklas Theodorsson

Jag hade ju också utmanat dig, så mina svar fanns ju att läsa redan igår.

/niklas


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback