Pär Holmgren - min idol

SVT:s chefsmeterolog Pär Holmgren vet vad han pratar om. Han är, till skillnad från mig, skolad i frågor som rör väder och klimat. Han baserar sin argumentation, inte som jag på tyckande och bondförnuft, utan på konkreta fakta. Holmgrens enträgna försök att påminna om den globala uppvärmningen har bidragit till att allt fler människor tar klimathotet på allvar.

När (mp) för några år sedan började tala om att det krävs en fördubbling av bensinpriset för att komma till rätta med växthuseffekten, blev vi nonchalerade, förlöjligade och idiotförklarade. Motorbranchens riksförbund (eller vad de nu heter), en förening bestående av multinationella jättar (icke att förväxla med motormännens förening), förde enorma kampanjer via media, där de hånade (mp):s åsikter.

När Holmgren i dag redovisar fakta, och talar om att hans magoro skulle försvinna först om regeringen föreslagit en bensinskattehöjning på 9 kronor i stället för 9 öre, så möts han av respekt från omgivningen. Genom att erkänt duktiga meterologer konkret och tydligt redovisar de fakta som finns, har frågan äntligen blivit en fråga på var mans läppar. Ett samtalsämne runt kaffebordet, en fråga som berör allt fler.

Därför är Pär Holmgren och de andra meterologerna mina idoler

Kommentarer
Postat av: Madeleine

Ja, nu diskuteras det om klimatet t.o.m på emballageindustrin;)

2006-11-07 @ 23:47:07
Postat av: Tony

Fast det kanske min syster emballagearbetare har bidrgit till också (utöver SVT:s vädertjänst) ?

:-)

2006-11-08 @ 12:09:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback