Jag är naiv...

Jag har efter en tids funderande kommit underfund med att jag är naiv.

Jag var naiv när jag trodde på raka puckar i den kommunala förhandlingen. Jag förhandlade om det som medlemsmötet givit mig i uppgift att göra, och skrev en debattartikel utifrån det - vilket, när medlemsmötet ändrade sig, ledde till krav på offentlig ursäkt eller att jag skulle lämna mina kommunala uppdrag. Det blev det sistnämnda.

Men samtidigt - måste den politiska arenan verkligen fyllas av ett spel, som gör medias bild av politikerförakt berättigat? Jag tycker inte det. Jag är så jäkla trött på det politiska spelet - däremot brinner jag för att driva konkret, praktisk politik.

Och ska sanningen fram, tycker jag det är naivt av dem som driver på det politiska spelet, att de inte förstår att det är just den biten, som gjort att människor i allmänhet är less på politiker...

Kommentarer
Postat av: Fredrich Legnemark

Äh, det är bara att bita ihop och jobba, till syvende og sidst så tror jag faktiskt att det märks om man är hederlig och rak.

Men jag förstår din besvikelse, vi hade gärna haft med er i laget (som jag också sade vid ett antal tillfällen vid stugorna), nu blev det inte så, ni måste ju givetvis respektera era medlemmars beslut..Men det är klart, det är inte utan att man är nyfiken över hur tvärvändningen gick till.

Postat av: Tony

I princip har jag ingenting emot att samverka med borgerliga partier, och som förhandlare för (mp)Borås var jag vid ingångsläget helt fri från personliga låsningar. Min roll var att företräda partiets linje, vilket jag gjorde.

Partiet bestämde sig för att hoppa av den borgerliga koalitionen, för att i stället söka valteknisk samverkan med (s) och (v). Sagt och gjort - det blev min uppgift att genom förhandlingar och artiklar arbeta för det fattade beslutet.

När sedan partiet helt vänder om, och då finner jag mig plötsligt vara i ett prekärt läge...

Å ena sidan är min uppgift att informera om medlemsmötets nya beslut - men jag kan ju inte ljuga, utan måste också redovisa att en valteknisk samverkan med (s) och (v) hade varit möjlig, och därför inte kan anges som skäl för partiets kovändning.

I det nya rådande läget, börjar det då avkrävas offentliga ursäkter från några av de nygamla samarbetspartierna, eftersom jag i en tidigare debattartikel försökt förklara varför medlemmarna valde att hoppa av 6- partimajoriteten.

Efter samråd med några andra av partiets förhandlare beslutar jag mig då för att kliva av det fortsatta arbetet.

Jag respekterar naturligtvis medlemsmötesbeslut - men inte heller jag har någon förklaring till varför tvärvändningen ägde rum...

2006-11-15 @ 23:20:44
Postat av: Fredrich Legnemark

Du hamnade helt klart i en oskön situation, du hade gjort vad du var ålagd, men så ändrades direktiven.
Har full förståelse för om det kändes...mindre bra.

Utkrävas ursäkter? För att du följt medlemsdemokratin? Det tycker jag i låter arrogant av dem.

Hoppas på ett bättre utfall nästa val, jag har ändå någonstans en tanke om att ni är vänster, ni behöver bara lirkas till att inse det ;) (Till skillnad från den nyliberala sk. grönhögern (C) )

2006-11-16 @ 01:01:11
URL: http://fredrich.vansterboras.se
Postat av: Thomas Svensson

Det är rätt att utgå från att människor menar vad dom säger, det är rätt att lita på att folk står för sina löften. De flesta gör ju faktiskt så och i deras fall får man så mycket tillbaka genom att visa dem fullt förtroende.

Några gör dig besviken, men det är smällar man får ta och man vet ju sedan var man har just dem.

Jag är nog lite stolt över att vara partikamrat med den naive Tony.

2006-11-16 @ 22:29:38
URL: http://tgs.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback