Carin Jämtin

I våras skrockade en del människor gott åt mig, när jag sa att min bedömning är att det blir Jämtin som tar över efter Persson. Det gör dom inte längre. Nu är Carin Jämtin helt plötsligt en av de tyngsta kandidaterna till partiledarposten inom (s). Såväl Aftonbladet som flera medlemmar inom (s) uttycker sitt stöd för henne.

Som jag ser det, finns endast två hinder kvar:

1. Att där fortfarande finns en manlig strukturell bunkermentalitet inom (s)- ledningen, som gör bedömningen att Jämtin är för ung och oerfaren (trots att hon faktiskt är något år äldre än nuvarande statsminister).

2. Att hon själv känner för att prioritera sin privata sfär framför en karriär som partiledare.

I övrigt finns inga hinder. Och baske mig - det vore inte fel med Carin Jämtin och Maria Wetterstrand som affischnamn för ett röd - grönt regeringsalternativ i valrörelsen 2010. Då får nog Reinfeldt se upp. Särskilt om han fortsätter att säga nej till goda förslag från näringslivet (som i går)...


Kommentarer
Postat av: Mia

Män, män, män ......började en gammal visa.

Den mentaliteten att det är en nackdel att vara kvinna tycker jag miljöpartiets ide med språkrör motarbetat. Kanske är denna ide något för s att ta efter?

Även om man är kvinna och feminist så blir man överraskad av att inte ha koll på allt om tillståndet i landet. Jag undrade över artiklarna i GP under veckan om "kvinnovåldet" dvs våldet mot kvinnor. Hade det ökat så enormt att det föranledde dessa artiklar? Förklaringen kom ju senare med manifestationen med marsch till Johanna statyn i Göteborg. (Gruppen som har startat denna tradition hade ju hållit på bra länge.)

Min favorit till s ordf. är ju Margot helt klart.
(Jämtin vet jag så lite om.)Varför? Jo, vi skulle kanske få tillbaka lite av synbarheten utanför Sverige som under Palmetid.

2006-11-26 @ 15:29:02
Postat av: Tony

Margot vore helt klart ett bra val. Samtidigt får man ju komma ihåg att hennes tid som komissionär är slut före år 2010, men att hon ännu i några år är upptagen.

Som jag ser det, borde (s) lära sig av det norska Arbeiderpartiet, och satsa på en bredare fördelning av uppgifterna.

Varför inte Jämtin som partiledare och Wallström som statsministerkandidat i valrörelsen 2010?

2006-11-28 @ 12:29:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback