Krumbukter om tåg mellan Borås och Göteborg

I Borås styr (mp) med fem andra partier, fem partier med hemvist på den borgerliga sidan. Men i går var det 7-1 i diskussionen. (mp), (s), (v), (c), (fp), (m), (kd) på ena sidan och Björn Wahllöf på den andra...

Björn Wahllöf, vägvalet, är en ganska hyvens person som människa, men han har under åren orsakat en del turbulens i Borås- politiken. Milt sagt...

I går var det dags igen, denna gång i frågan om Götalandsbanans dragning genom Borås, denna järnväg som kan betraktas som Sveriges sista viktiga järnvägslänk. Denna järnväg från Stockholm via Jönköping och Borås till Göteborg som skulle innebära en restid på bara två timmar mellan sveriges två största städer.

1918 började man bygga på den förra gången, och på 1940- talet kunde man inviga tåget mellan Borås och Jönköping. Den beskrevs som "Sveriges sista järnväg", men blev tyvärr en av de första att rivas upp. Men nu har (s) svängt, man har efter ihärdigt kämpande från (mp) åter börjat inse vikten av tåg, och därför kunde Borås Stads kommunstyrelse glatt diskutera en förstudie vid sitt sista sammanträde före sommaren.

Men Björn Wahllöf ville annorlunda. Han var inte lika glad i idén till förstudien som övriga, och avslöjade att han hade ett hemligt förslag som han ville lägga. Han ville dock inte tala om hur förslaget skulle se ut...

Tyvärr riskerar Vägvals- kämpen Wahllöf att försena ett lovvärt projekt. Detta vankelmod av ett ansvarigt kommunalråd är inge vidare, tycker jag, och torde inte heller imponera på Banverket eller regeringen. Jag tycker dock att det är glädjande att samtliga övriga partier var enade, att gammalt groll var glömt, och att man tillsammans kunde ta detta för kommunen så viktiga beslut.

När allt kommer omkring är det ju bra att det gick nästan som på räls - i vart fall...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback