Sören Holmberg är cool

Statsvetaren Sören Holmberg är cool. Ni vet, han som dyker upp i rutan så fort det är val, och som med en lugn och förtroendefull stämma tolkar vallokalsundersökningar och röstningstendenser. Någon gång har han dykt upp som föredragande på Regionstyrelse- mötena, vilket känns lite som en julafton för oss statistiknördar bland de politiska sekreterarna.

Men coolheten ligger i att Holmberg kan göra vilken utskåpning som helst, utan att för den delen mista lugnet. Här citerar jag hur han avfärdar en skjutjärnsjournalist vid en presskonferens på SVT, där en sammanfattning av årets VALU (SVT:s stora vallokalsundersökning) presenterades:

- - -

Journalisten: - Jag kan inte låta bli att kommentera, menar du alltså att DN skriver fel i dag, när vi påstår att borgarna gick framåt bland invandrargr...

Sören Holmberg: - Ursäkta, är DN en tidning i Stockholm?

J: - Eh, ja.

SH: - Jag kommer från Göteborg, så jag vet inte det. Jag har inte läst DN. Det är bara 3% av Göteborgarna som prenumererar på DN. DN är inte en tidning som är riksspridd, utan den finns i Stockholm.

- - -

I all sin enkelhet är citatet en liten pärla, tycker jag. Det är coolt när han snabbt tar fram en procentsats ur rockärmen, som för att visa vilken marginell företeelse DN verkligen är. För mig och de flesta övriga medborgarna utanför Stockholm är DN en ungefär lika viktig tidning att följa som Falu- Kuriren, Blekinge Läns Tidning eller Provinstidningen Dalsland... Ehm, i mitt arbete är t o m den sistnämnda viktigare - sparar ju faktiskst på (mp)- klipp från de västsvenska tidningarna...

Jodu, Holmberg, han är cool han.


Kommentarer
Postat av: Johan Bergerlind

Bra citat! Det måste jag spara någonstans...

God Jul!

Postat av: Tony

Nej men, tjenare Johan, kul att höra från dig!
Ha en fin jul!

M v h Tony

2006-12-22 @ 11:07:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback